Značky

Výzvy vývojové laboratoře

30.01. 2019

Absolvuje někdy i pět různých ochutnávek denně, jen loni její tým umíchal skoro dva a půl tisíce vzorků. Zažívá dobrodružství mixování chutí a hledání cest pro vývoj nových produktů, který zabere měsíce i roky. A když přijde domů, často slýchává: Mami, a nezapomeň namíchat tu Kofolu limetovou! To je každodenní realita Martiny Rettové, která má v ČeskoSlovensku na starosti vývojovou laboratoř a s ní související výzvy.

Výzvy vývojové laboratoře

Jakým způsobem vznikají v Kofole nové produkty nebo příchutě?
Největším zdrojem nápadů je marketing, ale také samotní Kofoláci, kteří se zapojí do inovačních dní. Jejich nápadů si vždycky velmi vážíme, a když projdou inovační komisí, posunujeme je k rozpracování. Proces vzniku nového produktu je složitý a zdaleka v něm nejde jen o nápad. Ověřujeme proveditelnost, možné složení nápoje, děláme všemožné testy. S vývojem souvisí i poměrně obsáhlá administrativa – od zadávání podkladů pro nákup surovin přes tvorbu a kontrolu legislativních a marketingových textů na etiketách až po zadávání receptury do SAPu, schvalování specifikací surovin atd.

A jak dlouho to tedy v průměru trvá, než se produkt urodí?
To záleží… Jsou jednoduché projekty, jako vánoční limitované edice Kofoly, které připravujeme pravidelně a většinou to zvládneme během pár měsíců. A pak jsou ty složitější, které souvisejí i s investicemi do technologií a jejichž vývoj trvá klidně i několik let! A některé projekty se nakonec třeba ani neurodí…

Jaký projekt na tebe v poslední době udělal největší dojem?
Každý! Povedlo se nám překlopit všechny ochucené Rajce na varianty s menším obsahem cukru a s přírodními aromaty, v sirupech Jupí jsme zvedali obsah ovocné šťávy, ladili chuť a vyvinuli nové příchutě pro Superovocné a Koktejlové řady. Stále cítím charakteristickou vůni a chuť novinky Semtex – tři drinky, které poskytují různé úrovně energie, dávající širší volbu výběru našim spotřebitelům. Byl to zajímavý a komplexní projekt, u kterého jsme řešili nejen nové suroviny, jejich účinky, ale i chuť, na kterou jsme měli velmi vysoké nároky. Velmi zajímavá byla i práce na novince Vinea Frizzante, která se měla stát nealko verzí vinného prosecca. To byla výzva. Spoustu se toho ale událo i na UGU. To je velmi dynamická sféra, kde se loni namíchalo přes 300 vzorků pro ochutnávky a vývoj nových produktů! Z pohledu zpracovávaných surovin chceme být udržitelní, pracujeme na neustálém vylepšování receptur a řešíme využití funkčních látek, jako jsou vitamíny a minerály v UGO produktech.

Hodně se toho u nás teď točí kolem bylinek. Zasáhly nějak i do tvé práce?
Ano, podařilo se nám překlopit všechny bylinkové Rajce na Rajce s vlastními bylinnými extrakty, které si od ledna tohoto roku vyrábíme sami v krnovském závodě. Jsme tak o krůček soběstačnější v oblasti vstupních surovin. Díky LEROSu máme zajištěn nákup lokálních bylin, jejich vstupní kvalitativní kontrolu a zpracování přesně pro naše potřeby. Zprovoznění výroby byl pro nás náročný proces, každá bylina je jiná… Zjistili jsme například, že se nedá na všechny bylinky použít jednotný mustr výroby – každá jinak saje vodu, jinak pouští sušinu. Od ledna 2019 ale jedeme v ostrém režimu a vyrábíme si každých zhruba 14 dní vlastní extrakty pro výrobu našich nápojů. Do budoucna je naším cílem mít všechny bylinky z naší vlastní sklizně.

A co se nám podařilo za hranicemi ČeskoSlovenska?
V minulém roce jsme vyvinuli novou příchuť pro minerální vodu Radenska – lemongrass. A vznikla i broskvová limonáda Oaza. Pracovali jsme na vylepšení stávajících produktů, které měly historicky dané receptury ještě z dob před akvizicí s Kofolou. Dlouho jsme také testovali stabilitu minerální vody Kraljevi vrelec plněnou do plechovky. Měli jsme obavy, aby u ní nedocházelo ke změně chuti vody v plechu. Ale naštěstí se to nepotvrdilo, a to ani přesto, že jsme plechovky vystavovali „stresu“ – tedy slunečnímu záření, horku… Každý měsíc jsme vyhodnocovali senzorické testy, jak u nás, tak paralelně v Radenské, abychom si mohli být jistí, že vše bude bez problémů.

Voda v plechovce, to je pro mnohé bizarní kombinace… Jaké jsou z pohledu vývoje nyní trendy?
Pro nás je hlavním cílem propojit srdce, mysl a chuť. Aby to dohromady fungovalo a spotřebitel si produkt oblíbil. Existují obecné trendy jako snižování cukru, ozdravování produktů, ale není možné všude dělat všechno podle jednoho mustru. Důležitý je individuální přístup k jednotlivým produktům, příležitostem konzumace a geografickým lokalitám. Na sever od nás je třeba trend nižšího obsahu cukru, kdežto na jih od nás spotřebitelé vyžadují typicky sladké věci. Když tedy vyvíjíme sladké produkty pro Adriatic, musíme se vcítit do místní populace a neškaredit se na přeslazené chutě. V Polsku je zase poptávka po více aromatizovaných nápojích. V ČeskoSlovensku moc rozdíly nepozorujeme, v chutích (a nejen v nich) jsou si Češi a Slováci blízcí.

A co chystáte do budoucna?
Díváme se na celosvětové trendy. Nasloucháme potřebám trhu skrze náš marketing, sales a zákaznickou linku. Máme otevřených několik dlouhodobých projektů, které ale zatím necháváme ještě utajené pod pokličkou. Přemýšlíme ale i o obalech a jejich bariérových vlastnostech či o tom, jak je zcela eliminovat, což je, myslím, mega výzva!