Byznys

Skupina Kofola na růstové vlně

26.03. 2019

Skupina Kofola utržila meziročně o 2,2 % více, EBITDA stoupla o 6,4 %, ukazatel EBIT o 15,3 %. Tržby rostly v Česku, na Slovensku i v Adriatickém regionu. Pozitivní hospodářský výsledek Kofola udržela navzdory velmi složité situaci na polském trhu, kde donedávna působila zejména prostřednictvím společnosti Hoop Polska. Tu v březnu 2019 prodala a na polském trhu zůstane přítomna prostřednictvím výrobce ovocných a bylinných šťáv Premium Rosa.

Skupina Kofola na růstové vlně

Tržby skupiny bez započtení společnosti Hoop Polska vzrostly meziročně o 7,2 % (bez efektu nedávných akvizic o 4,1 %). Nárůst EBITDA byl tažen velmi pozitivním výsledkem v České republice, který byl zapříčiněn zejména vyšším objemem tržeb a nižší cenou cukru. Růst táhly především značky Kofola, Vinea, Rajec a Rauch, významným podílem však přispěly i tržby nově koupené společnosti LEROS a tržby z prodeje balených salátů Titbit. Na českém a slovenském trhu vzrostly v roce 2018 tržby meziročně o 7,3 % (bez efektu nedávných akvizic o 4,3 %), dařilo se zejména v segmentu HoReCa i v impulsním prodeji. „Jsme rádi, že můžeme oznámit, že jsme prodloužili exkluzivní kontrakt pro československý trh se společností Rauch na dalších 5 let,“ říká Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly pro Česko a Slovensko.

Výrazně rostly i tržby v segmentu zdravého stravování. Osm desítek UGO Freshbarů a Salaterií v roce 2018 obsloužilo 4,5 milionu zákazníků a vykázalo meziročně vyšší tržby o 7 %. Tržby za celou společnost UGO trade, bez tržeb franšízového segmentu, ale včetně prodeje čerstvých šťáv v lahvičkách a balených salátů dosáhly výše 452 mil. Kč.

Radost v roce 2018 dělal i adriatický region. Skupina ve Slovinsku a Chorvatsku vykázala růst o 2,6 %, přičemž tržby rostly v obou zmíněných zemích. V regionu spotřebitelé nejvíce kupovali značku Radenska, která v letošním roce oslaví již své 150. výročí, a přínosem byly i tržby z výroby a distribuce značky Pepsi.

„S hospodářským výsledkem jsme velmi spokojeni,“ říká Jannis Samaras, generální ředitel skupiny Kofola. „Přálo nám počasí, ale přeje nám i poptávka po zdravějších potravinách s vyšší přidanou hodnotou. Je radost vidět, že se naše značky Premium Rosa, Titbit nebo LEROS těší zájmu našich zákazníků, za rok 2018 do tržeb přispěly téměř 300 miliony korun. Ukazuje to, že náš odhad poptávky byl už před lety správný. Zároveň jsme velmi rádi, že se nám podařilo předat do dobrých rukou polskou společnost Hoop Polska. To nám umožnilo investovat čas a soustředit energii na růstové trhy a aktivity, které umíme a chceme dále rozvíjet,“ uzavírá Jannis Samaras.

Na základě vynikajících výsledků roku 2018 bude představenstvo Kofoly akcionářům navrhovat výplatu dividendy ve výši 300 mil. Kč.

V tisících Kč

12M2018*

12M2017*

Změna 2018/2017

Změna 2018/2017

Tržby

7 118 768

6 963 278

155 490

2,2 %

Provozní zisk (EBIT)

443 669

384 947

58 722

15,3 %

EBITDA

1 011 001

950 175

60 826

6,4 %

* upraveno o jednorázové položky